Med näsorna som verktyg bygger de varumärke – mitt i naturen
Efter att ha jobbat med alkohol och sprit på olika varumärken i Europa ville Michael starta något eget och bygga ett eget varumärke.
- Jag sa upp mig och startade eget, till en början skulle jag satsa på att bygga upp varumärket Dufvenkroks glögg. Sen sålde jag det, och för pengarna jag fick startade jag Fjäre Destilleri.
Skulle egentligen göra Calvados
I natursköna Fjärås finns inte bara kopplingen till råvaror och natur. Också ortens symbol, ett Andreaskors, kan få tankarna att sväva iväg mot Skottland och skotsk whiskey. Michael som arbetat mycket med Skottland tidigare kände att Fjärås, eller Fieruaas som det stavades från början, var en bra plats att bygga ett varumärke inom sprit på.
- Egentligen tänkte vi hålla på med calvados och whiskey. Vi ville ju ta tillvara på alla äpplen vi hade, säger Michael. Men när Systembolaget utlyste en tävling i gin, då kunde vi inte stå emot.
Och så var Fjäre Gin fött. En resa som är lika mycket en familjeberättelse som en dröm om att bygga ett snyggt och starkt varumärke. Jakob, som är Michaels son jobbar i företaget och har haft ett extra öga på design av etiketter och det visuella. Men han och systern Linn är minst lika delaktiga i produktionen som sin pappa.
- Alla i familjen är involverade också när vi planerar långsiktigt. Vi smakar tillsammans, testar, och luktar, säger Jakob.
Vi har verkligen lärt känna varandra ännu mer genom detta, det är himla kul, säger Linn som är den i företaget som ser till att varumärket syns genom sociala medier, foton och andra kanaler. Hon är också en fena på att utveckla recept och komma på nya blandningar – med gin som huvudingrediens förstås.
Snart kan du besöka Fjäre
Fjäre Gin säljs på Systembolaget, och man ser nu hur ryktet om produkten sprider sig och efterfrågan ökar – inte bara lokalt. Kanske blir det ett Visitor Centre redan i sommar, där man kan besöka produktionen i Fjärås och köpa med sig något hem. Och som entreprenör i Kungsbacka kommun är man bland vänner, menar Michael:
- Det finns verkligen ett entreprenörskap och kreativitet här i kommunen, det märks. Här finns många som har drivet, och förmågan att inte bara ha en dröm utan också att tänka in vilka steg du har framför dig och kunna förverkliga den drömmen.
Tävlingen som Systembolaget utlyste förresten. Ja, den vanns förstås av Fjäre Gin.
