Press och media

Kungsbacka kommun samarbetar med Visit Halland kring press och media i syfte att marknadsföra Halland och Kungsbacka.

Presstips

Välkommen att skicka in nyheter och tips till tips@visithalland.com

Visit Halland vill veta vad som händer ute hos er i besöksnäringen! Kanske är ditt tips eller nyhet intressant att lyfta i vårt gemensamma PR-arbete, som pressmeddelanden, nyhetsbrev eller press- och influencerresor!

De är intresserade av tips och nyheter som rör:

  • Nya öppningar: Har du öppnat ett nytt sommarcafé, restaurang, b&b eller annan besöksverksamhet?
  • Unika upplevelser: Erbjuder du något nytt och spännande som är tillgängligt för turister, exempelvis tångdykning, pastakurser eller matlagning över öppen eld.
  • Större evenemang och aktiviteter: Planerar du ett större evenemang, festival eller andra aktiviteter som lockar besökare utanför Halland?
  • Utmärkelser och priser: Har ni fått några utmärkelser eller priser som ni vill dela med er av?
  • Trender: Har du kanske hört om någon trend som du tycker din verksamhet passar perfekt i?
  • Renoveringar eller större förändringar: Har ni genomfört en större renovering eller förändring som kan göra det ännu mer intressant för besökare?

Tänk på att:

En nyhet är alltid lättare att lyfta om de får högupplösta, fina bilder och tydlig info om vad nyheten gäller.

Alla mejl går direkt till Visit Halland och deras PR-byrå och de går noggrant igenom alla inkomna tips och utvärderar om de kan passa för nyhetsbrev, pressmeddelanden, pressresor eller annat PR-arbete.

De får in många tips och har inte alltid möjlighet att återkoppla, men de är glada för alla tips de får in!


Press- och influencerresor

Kungsbacka kommun samarbetar med Visit Halland kring press- och influencerresor i syfte att marknadsföra Halland och Kungsbacka. Målet är att öka medvetenheten, intresset och antalet besök till Kungsbacka.

Val av journalist/influencer baseras på:

  • Relevans för målgruppen, engagemangsnivå, följarnas kvalitet och tidigare samarbeten
  • En målgrupp som är relevant för Kungsbacka kommun utifrån teman, mål och marknader.
  • En positiv och professionell image som överensstämmer med Kungsbacka kommuns värderingar.

Urvalsprocess av deltagande verksamheter

Det är Visit Halland i samarbete med teamet för platsvarumärke och kommunikation på Kungsbacka kommun som väljer journalister/influencers och vilka eventuella företag de ska besöka baserat på resornas teman och målgrupper. Detaljerat program tas fram i samarbete med Visit Halland och aktuell journalist/influencer.

Företag inom Kungsbackas besöksnäring som når följande kriterier har möjlighet att delta i arbetet med journalister/influencers. Vid urval av medverkande företag beaktas följande kriterier:

  • Deltagande företag måste vara relevanta för syftet med aktiviteten, den aktuella målgruppen och de tematiska utvecklingsområdena.
  • Deltagande företag ska vara en reseanledning utifrån resans givna tema.
  • Deltagande företag måste kunna påvisa att verksamheten är öppen för allmänheten under den period som avses marknadsföras.
  • Deltagande företag måste, vid behov, kunna uppvisa ett aktivt hållbarhetsarbete.

Kontakta oss om du har frågor

kulturochfritid.kommunikatorer@kungsbacka.se